Stało się. Od 1 stycznia 2013 roku Cypr przestanie być atrakcyjny podatkowo i w życie wejdą zmiany do polsko - cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ustawę o ratyfikacji tego protokołu ogłoszono 24 sierpnia 2012 roku. Oznacza to koniec atrakcyjnej jurysdykcji podatkowej, z której korzystało wiele osób prowadzących firmy w Polsce.
Nowe przepisy modyfikują dotychczasowe zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez polskich podatników posiadających status rezydenta na terytorium Republiki Cypru jak również wprowadzają daleko idące zmiany w zakresie wymiany informacji pomiędzy obydwoma państwami.
Co teraz?
Poszukiwaczy nowych rajów podatkowych odsyłamy na dobrze przygotowaną stronę internetową www.konieccypru.pl, gdzie Kancelaria Prawna Sadkowski i Wspólnicy wyjaśnia i radzi gdzie się przenieść. Szczególną uwagę zwraca na ofertę byłych brytyjskich terytoriów zamorskich: Bahamy, Bermudy, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Guersney lub Wyspa Man.
Te raje podatkowe oferują bardzo niskie bądź zerowe opodatkowanie uzyskiwanych dochodów, ale państwa te podjęły współpracę z organizacją OECD mającą na celu wymianę informacji podatkowych oraz ujawnienie rzeczywistych beneficjentów struktur holdingowych. Drugą grupą krajów oferujących konkurencyjne opodatkowanie są Samoa, Kostaryka, Panama, Niue, Saint Lucia oraz Vanuatu.
Krótko - co się zmienia?
W związku z wprowadzonymi zmianami już od 1 stycznia 2013 r.:
- ustanie możliwość dokonywania fikcyjnego zaliczenia podatku tzw. tax sparing; od kwoty podatku naliczonego od dywidendy wypłaconej polskiemu rezydentowi nie będzie odliczana fikcyjnie naliczona kwota podatku na terytorium Cypru;
- wynagrodzenie dyrektorów będzie opodatkowane tylko w państwie rezydencji dyrektora (dochody polskiego rezydenta podatkowego będą zatem opodatkowane w Polsce);
- informacje o polskich podatnikach, zgromadzone przez cypryjskie władze podatkowe jak również przez cypryjskie instytucje finansowe (m. in. banki), będą podlegały ujawnieniu na żądanie polskich władz podatkowych; ich ujawnienie może odnieść skutek w postaci:
- wszczęcia postępowania wymiarowego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ewentualnym określeniu zobowiązania podatkowego przy zastosowaniu stawki 75% - art. 20 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- wszczęcie postepowania karno - skarbowego na podstawie przepisów ustawy Kodeks Karny Skarbowy.
AWP