Odkąd powstały dwa różne samochody, zaczęto się zastanawiać, który z nich jest piękniejszy, czyli lepiej, bardziej efektownie zaprojektowany. Ta romantyczna, pełna ekspresji epoka projektowania samochodów rozpoczęła się w zasadzie w chwili, gdy skonstruowano pierwsze nadwozie Lancii Lambda w 1922 roku. Od tej pory poszczególne marki zaczęły charakteryzować się rozpoznawalną linią i sylwetką. Samochody stawały się dziełami sztuki, prawdziwymi cackami z czułością projektowanymi przez designerów. I od tego momentu powstawały rankingi najpiękniejszych samochodów.
I tak w 2009 roku brytyjski magazyn Classic & Sports Car przeprowadził plebiscyt na najpiękniejszy samochód w historii motoryzacji. Jury złożone z najsłynniejszych designerów (Leonardo Fioravanti, Gordon Murray, Paul Bracq, Giorgetto Giugiaro) ostatecznie wybrało Citroena DS (każdy z jurorów mógł wytypować trzy samochody).
Drugie miejsce zajął Jaguar XK120, trzecie - Ferrari 175GTB. Co najmniej jeden głos otrzymały m.in. Bugatti 41 Coupe Napoleon, BMW 328 Mille Miglia, Ferrari Barchetta 166, Lancia Stratos, Jaguar XK120, Lotus Elan, a także małolitrażowe brytyjskie Mini. Pomimo wielu rozbieżności, jurorzy byli w jednym zgodni - najpiękniejsza jest klasyka, ponadczasowy wygląd i magia silnika.
Podobnego zdania jest magazyn Automobile. W opracowanym rankingu 25 najpiękniejszych aut wszech czasów nie ma ani jednego samochodu wyprodukowanego po 1980 roku. Znaleźć można natomiast Bentleya R-type Continental, Chevroleta Corvette Sting Ray, Cisitalię 202 coupe, Ferrari 275GTB czy Jaguara XJ6.
A współczesne samochody? No cóż, może daleko im do klasycznego piękna, niemniej mogą stanowić obiekt westchnień - również ze względu na design. Podczas 26. Międzynarodowego Festiwalu Motoryzacji najpiękniejszym autem został Citroen DS4 (wyróżniony także za design wnętrza). Rok wcześniej tytuł ten trafił do wtedy jeszcze koncepcyjnego Peugeota RCZ, zaś w 2008 - do Alfa Romeo MiTo.
W 1999 roku Mini Coopera wybrano "Drugim samochodem stulecia" (The World's Second Car of the Century).
Od początku marca trwa konkurs, który już teraz przyciąga wielu sympatyków grafiki komputerowej i motoryzacji. MINI Inspiruje Wielkich, bo o nim mowa, organizowany jest przez MINI (BMW Group Polska) oraz Chilli Zet (Eurozet). Udział w konkursie mogą wziąć zarówno graficy amatorzy, jak i profesjonaliści. Dla tych pierwszych organizatorzy przygotowali specjalne narzędzia graficzne, dzięki którym mogą zaprojektować dach kultowego MINI. Co więcej, biorący udział w konkursie, mogą zaprojektować dach w trzech odsłonach: MINI, MINI Clubman oraz MINI Countryman. Profesjonalistów i bardziej zaawansowanych amatorów czeka trudniejsze zadanie - przygotowanie projektu tła do modelu MINI Countryman z włókna szklanego.