Kultowe marki: Chanel – styl nade wszystko

1 Komentarz
12 Zdjęć
Poniedziałek, 24-09-2012

„Moda przemija, styl pozostaje” - mawiała Gabrielle Chanel. I stworzyła rzeczy, które były, są i będą, po pierwsze, powszechnie pożądane, po drugie podrabiane przez sieci odzieżowe. Chanelka, mała czarna, żakiet bez kołnierza to modele, które zawdzięczamy Chanel, Francuzce o najprawdopodobniej największym wyczuciu stylu kiedykolwiek.

Od śmierci Gabrielle Bonheur Chanel minęło ponad 40 lat, a wciąż pozostaje dyktatorką mody. Widać to po kolejnych kolekcjach, zarówno w przypadku współczesnego domu mody Chanel, jak i tańszych sklepów z torebkami, obuwiem i odzieżą. Pikowana torebka i czarna sukienka znajdują się w szafie większości kobiet. Ale nim młoda Chanel doszła do głosu jako poważana kreatorka stylu, musiała stoczyć walkę o swoje pomysły i samą siebie.

Historia marki sięga początku XX wieku. Pierwszy sklep, na spółkę z ciocią, otworzyła w 1909 roku. Sprzedawała tam kapelusze. Butik „Chanel Modes”, który przyniósł jej popularność w Paryżu, powstał niespełna rok później. Właściwie przez blisko 10 lat Chanel pozostawała na uboczu wielkiego świata. Po kilku latach założyła dom mody, ale wielką popularność (i pierwsze duże pieniądze) zdobyła dopiero w 1922 roku, wraz z promocją perfum Chanel No. 5.

Coco Chanel zawiesiła swoją działalność na czas II wojny światowej, swoje kolejne głośne projekty stworzyła dopiero w latach 50. Pochodzący z 1954 roku żakiet bez kołnierza oraz torebka Chanel 2.55 z 1955 roku, do teraz oprócz perfum uchodzą za symbole domu mody. Oczywiście oprócz logotypu - dwóch liter C odwróconych od siebie i krzyżujących się.

Chanel zmarła 1971 roku. Obecnie właścicielem domu mody sygnowanego jej nazwiskiem są bracia Alain i Gerard Wertheimer. W1983 stanowisko dyrektor kreatywnego, głównego projektanta objął Karl Lagerfeld, który marką kieruje do dziś. Jako lider marki wyciągnął firmę z zastoju, w który dom mody wpadł po śmierci założycielki. Jakość perfum, dodatków i ubrań Chanel nadal jest z najwyższej półki. Kwiaty, z których powstaje zapach Chanel No. 5, rosną w Grasse (Prowansja). Z kolei kultowe chanelki wciąż tworzone są ręcznie.


Marka co prawda powstała w Paryżu, ale obecnie główny sklep znajduje się w Tokio. W Polsce, mimo hucznych zapowiedzi otwarcia butiku w domu towarowym Wolf Bracka, nie ma sklepu Chanel. Pozostaje odwiedzić sklepy za granicą lub skorzystać z oficjalnej strony internetowej marki, na której dostępne są jednak tylko kosmetyki, jak np. perfumy Chanel No. 5 w cenie od około 380 zł, dostępne TU 

http://www.chanel.com/

MM