Optymistyczne prognozy dla świata luksusu

1 Komentarz
4 Zdjęcia
Poniedziałek, 23-09-2013

Wzrosty na rynku dóbr luksusowych nadal będą zależeć głównie od krajów rozwijających się - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej EY. Według jej ekspertów wzrost na światowym rynku dóbr luksusowych wyniesie w tym roku 4,2 proc.

Ubiegły rok pod względem sprzedaży dóbr luksusowych był słabszy niż przed dwoma laty. Mimo słabnącej dynamiki uważa się, że branża wyrobów luksusowych kwitnie. Według raportu "Luxury & Cosmetics Financial Factbook" rynek warty obecnie 220-222 mld euro w 2015 roku osiągnie wartość 240-250 mld euro. Do takich wniosków doszli eksperci po przeanalizowaniu wyników sprzedaży 23 wiodących w tej branży spółek.

W Polsce konieczne inwestycje w reklamę

Sprzedaż produktów luksusowych rośnie także w Polsce. Zainteresowanie dobrami wynika oczywiście ze wzrostu zamożności Polaków. To przekłada się na coraz liczniejsze grono marek obecnych na naszym rynku. W minionych miesiącach w stolicy pojawił się długo oczekiwany butik Louis Vuitton, wcześniej otwarto pierwszy sklep Gucci. Międzynarodowe marki to jednak zagrożenie, a na pewno konkurencja, dla naszych rodzimych producentów.

Co do polskich producentów dóbr luksusowych i kosmetyków ważnym elementem ich rozwoju będzie efektywne prowadzenie działalności przy dużo mniejszej skali niż międzynarodowe koncerny. Kluczem będzie uzyskiwanie wysokich marż pozwalających na inwestycję w reklamę i wsparcie sprzedażowe - twierdzi Zbigniew Jusis, partner w Dziale Doradztwa Transakcyjnego EY.
W konkurowaniu ze światowymi markami największą barierą jest właśnie brak środków na marketing.

Rozwój rynku dóbr luksusowych w Polsce zależy również od stopnia edukacji samych konsumentów. Badania firmy KMPG wykazały, że Polacy nie wykazują się zbyt wielką znajomością luksusowych marek. Najlepiej kojarzą te z branży motoryzacyjnej, a najmniej - jubilerskie i zegarmistrzowskie. Mimo to prognozy dla sprzedaży luksusowych produktów w Polsce są optymistyczne, zwłaszcza, że szacuje się, iż grono osób zamożnych i bogatych wzrośnie za dwa lata z 750 tys. do 839 tys.

Wszystkie oczy zwrócone na Chiny

Nikogo nie zaskakuje, że z największym optymizmem podchodzi się do sprzedaży dóbr luksusowych w Chinach. Według szacunków ekspertów firmy EY w 2020 roku do Państwa Środka trafi co drugi produkt luksusowy. - Jednym z motorów tego wzrostu jest turystyka. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Turystyki, w 2012 roku 83 miliony obywateli chińskich wyjeżdżało w celach turystycznych. Dla porównania w 2000 roku było to niespełna 10 milionów - wyjaśnia Zbigniew Jusis.

Azjatyccy turyści sprawiają, że w butikach z dobrami luksusowymi poświęca się im więcej uwagi. Sprzedawcy zdają sobie sprawę z różnic kulturowych, co przekłada się na jakość ich usług. Zdaniem ekspertów EY w branży dóbr luksusowych w Chinach istotna będzie właśnie sprzedaż bezpośrednia. - W przyszłości kluczowa dla utrzymania wzrostu sprzedaży tych dóbr będzie sprzedaż bezpośrednia. W roku 2012 tylko 5% sprzedaży dóbr luksusowych odbywało się online - mówi Zbigniew Jusis.

W Europie i USA gorzej niż w Azji

W krajach europejskich i Ameryki Północnej wzrost sprzedaży dóbr luksusowych był w ubiegłym roku niższy niż w Azji. W Europie wyniósł on 3 proc., w Ameryce Północnej 5 proc., natomiast w Azji - 10 proc. W utrzymaniu wyników finansowych pomocni okazali się zainteresowani akcjami spółek inwestorzy finansowi. O dynamice rynku świadczyły też liczne przejęcia i konsolidacje. Na uzupełnienie swojego luksusowego portfolio zdecydował się choćby szef grupy Kering . Do grupy LVMH dołączyła ostatnio marka Loro Piana. Swoją działalność rozszerzają też zresztą luksusowe marki, które starają się nabrać samowystarczalności w dostawie surowców

O optymistycznym nastawieniu do sprzedaży luksusowych produktów świadczą również raporty opublikowane ostatnio przez marki Hermes i Salvatore Ferragamo. Jak pisaliśmy na początku września, w pierwszym półroczu Hermes wykazał 15-procentowy wzrost zysków, natomiast Salvatore Ferragamo - aż 26-procentowy.

MM

Optymistyczne prognozy dla świata luksusu

Branża wyrobów luksusowych kwitnie

  • Optymistyczne prognozy dla świata luksusu
  • Optymistyczne prognozy dla świata luksusu
  • Optymistyczne prognozy dla świata luksusu
  • Optymistyczne prognozy dla świata luksusu