Na międzynarodowym rynku nadchodzi moda na uproszczone i tanie linie znanych marek. Czy to ze względu na kryzys i niższe sumy przeznaczane na zakup ubrań, czy też po prostu z chęci wprowadzenia w życie oryginalnego konceptu, designerzy chętnie wprowadzają „underlines”, czyli linie kolekcji o niższym standardzie i cenie. Standard nie musi oznaczać jednak jakości, ale na pewno wyróżnia się wyglądem.
Koncepcję, jako pierwszy wprowadził Michael Ball, założyciel i dyrektor kreatywny marki Rock & Republic. Pomysł miał być nawiązaniem do amerykańskich supermarketów z lat siedemdziesiątych, gdzie na półkach stały produkty opakowane w proste białe pudełka oznaczone czarnymi napisami „Piwo”, czy „Jedzenie dla psa”. I tak właśnie Ball postanowił potraktować najbardziej niezbędne elementy codziennej garderoby, nazywając swoją nową uproszczoną kolekcję „Proste Opakowanie”. W najnowszej jesiennej kolekcji znajdą się między innymi „Jeansy”, „Sneakers” (obuwie sportowe, w Polsce nazywane „Adidasami”), czy „Hoodie” (bluzy z kapturem). Ceny zaczynają się od $35, czyli około 99 zł.
Podobny pomysł jest realizowany również przez inne marki. Marc Jacobs wprowadził linię “niezbędnych” ubrań pod nazwą “Nie przegap Marca”. Alexander Wang, Doo-Ri Chung, Jason Wu, Jasmin Shokrian, Camilla Staerk, Rei Kawakubo – wszyscy wprowadzili uproszczone, drugorzędne linie basic. Tym co będzie nadal wyróżniało ubrania projektantów na rynku gdzie zwykły T-shirt można kupić w H&M za grosze, będą markowe detale. Alexander Wang podkreśla, że jakość tych podstawowych ubrań nadal będzie najwyższa, jak w przypadku innych kolekcji marki.
Zabieg okazał się zbawienny dla wszystkich, którzy zwykli zaopatrywać się w markowych sklepach, a obecnie muszą żyć trochę oszczędniej. Trudno odzwyczaić się od luksusu i ulubionych projektantów, wobec czego zaczęli zaopatrywać się w tańsze lecz wciąż markowe ubrania z linii basic. Alexander Wang potwierdza, że od momentu wprowadzenia tańszej linii podstawowej, jego zyski wzrosły o 50%, a Doo-Ri Chung - o 25%.
Jak podkreślają projektanci, dodatkowym atutem nowej koncepcji jest szybsze niż w przypadku ekskluzywnych kolekcji przyjęcie na rynku. Podstawowe linie natychmiast trafiają do sklepów i zaczynają się sprzedawać. Nie trzeba zapowiadać kolekcji, wprowadzać trendów, nie trzeba przekonywać klientów do nowych pomysłów czy kolorów. Ubrania z linii basic są ponadczasowe i uniwersalne.
AWP