Najcenniesze marki luksusowe 2012 roku

1 Komentarz
7 Zdjęć
Wtorek, 21-02-2012

Na początku roku Hurun Research Institute opublikował raport, który zawiera ranking "najcenniejszych marek na świecie". W pierwszej dziesiątce znalazło się osiem marek europejskich oraz dwie wywodzące się z Chin. Na czele pojawił się francuski Louis Vuitton, którego wartość oszacowano na 20,5 miliarda dolarów. Wysoka pozycja tej marki w rankingu potwierdza tezę, że Francja wciąż jest liderem w świecie mody. Trzy inne francuskie marki, które znalazły się na liście to Hermes, Chanel i Cartier. Hermes, dobrze znany miłośnikom mody, został wyceniony 14,5 miliardów dolarów. Dzięki temu udało mu się zająć drugie miejsce na podium, ale i tak pozostaje daleko w tyle, biorąc pod uwagę wartość Louis Vuitton. Uznana w branży mody oraz perfum marka Chanel znalazła się na szóstym miejscu, natomiast producent luksusowej biżuterii i zegarków Cartier uplasował się dopiero na dziesiątej pozycji.

Nie da się ukryć, że chociaż pierwszą dziesiątkę zdominowały luksusowe marki pochodzące z Francji, cztery pozostałe miejsca przypadły Niemcom oraz Chinom. Znaleźli się wśród nich dwaj niemieccy producenci samochodów, czyli BMW i Mercedes-Benz – zajmując odpowiednio trzecią oraz piątą pozycję. Jednak ich pojawienie się na tej liście nie jest zaskakujące. BMW, która wyceniana jest na 13 miliardów dolarów czy Mercedes-Benz, wart 10 miliardów dolarów, to światowi liderzy w swoim segmencie. Niespodzianką okazała się raczej obecność chińskiej marki Moutai, która zajęła czwarte miejsce w rankingu wyprzedzając m. in. Chanel czy Mercedesa.

Kweichow Moutai Co. to chińska marka baijiu, który dawniej znany był głównie jako wysokoprocentowy alkohol stosowany w armii Mao Zedonga do dezynfekcji ran. Obecnie chiński producent tego trunku wart jest 12 miliardów dolarów. Jednym z jego produktów premium jest 53-procentowy Feitian Moutai, najlepiej sprzedający się alkohol (ok. 320 dolarów za butelkę). Ale Moutai nie jest na liście najdroższych marek luksusowych osamotniony. Kolejny chiński koncern produkujący napoje alkoholowe to Wuliangye. Wartość tej marki oszacowano na 7 miliardów dolarów i znalazła się ono na siódmym miejscu pokonując takich gigantów jak jak Cartier i Rolex. Według raportu Hurun, trzecią chińską marką, która miała szanse  na pojawienie się w „Top 10” jest Chungwhy słynąca z drogich papierosów, choć nie przez wszystkich zaliczanych do kategorii luksusowych.

Niemałym zaskoczeniem dla niektórych okazał się natomiast brak na liście amerykańskiego Apple. Produkty „z jabłuszkiem” zmarłego niedawno Steve'a Jobsa są uwielbiane na całym świecie, a wartość samej marki zapewne wyższa niż wszystkie innych wymienionych raporcie. Jak widać nie została jednak uznana za wystarczająco „luksusową”, aby można było ująć ją w rankingu. Co ciekawe, do pierwszej dziesiątki nie udało się także trafić Burberry i Tiffany & Co. mimo, że to najdroższe luksusowe marki w Wielkiej Brytanii i USA.Wynika z tego, że wskaźniki na podstawie, których marka w danej branży uznawana jest za luksusową są bardziej - niż wydawać by się to mogło - skomplikowane .

Ale patrząc z bliska, wielkiej rewolucji nie ma. Francja i Włochy nadal prowadzą w kategorii mody, Niemcy twardo stoją na czele sektora samochodowego, a w kategorii zegarków wciąż rządzi szwajcarski Rolex. Teraz jeszcze Chiny trafiły na szczyt w segmencie napojów luksusowych, a biorąc pod uwagę możliwości rynkowe tego kraju, to warto zapamiętać i poćwiczyć wymowę nowych azjatyckich marek.

MJ