Jak powstają luksusowe marki?

4 Komentarze
4 Zdjęcia
Wtorek, 02-04-2013

Pojęcie luksusu zmienia się z każdym rokiem. Dzieje się tak głównie za sprawą łatwiejszej dostępności do dóbr luksusowych. Ekskluzywność utożsamiana z luksusem nie jest już jednak sprawą pierwszorzędną. Świadczy o tym globalna ekspansja luksusowych marek odzieżowych, pojawiających się w państwach, które z bogatym społeczeństwem raczej się nie kojarzą.

W XXI wieku otaczać się luksusami chciałby niemal każdy. Budowa luksusowej marki nie polega  jednak na tym, by dogodzić wszystkim. Nadal istotne jest, by produkty z górnej półki dostępne były tylko dla wybranych. I choć na wyroby wielu nowych marek pozwolić mogą sobie tylko ludzie zamożniejsi, za luksusowe brandy uważa się wyłącznie te, które istnieją już dość długo.

Dzisiaj wiele marek dąży do uważania ich za luksusowe, ale czy obierają one słuszną drogę? Lokalni projektanci  każą sobie słono płacić, jakby wysoka cena była tu wystarczająca (zobacz też: Ile powinna kosztować kopertówka od polskiego projektanta?).

Magazyn „CampdenFB” dowodzi, że nie tędy droga. Oto pięć, wskazanych przez jego redakcję, najważniejszych kroków w budowie luksusowej marki.

Opowiedzieć swoją historię – to oczywiście jest łatwiejsze w przypadku marek starszych, ale też nie niemożliwe dla firm założonych niedawno. Ludzie uwielbiają poznawać historie, warto więc chwalić się swoimi początkami, dziedzictwem rodzinnym oraz inspiracjami.

Ten punkt dotyczy także procesu produkcji. Jeśli coś jest szyte ręcznie, należy to zaznaczyć. Podobnie jest ze zlecaniem produkcji okolicznym warsztatom. Lokalny patriotyzm owocuje, a ponadto – uzasadnia wyższą cenę, czego nie można powiedzieć o zlecaniu produkcji fabrykom z Azji.

Rozwój sieci sprzedaży – receptą na sukces jest łączenie sklepów stacjonarnych ze sprzedażą online. Wykorzystanie nowych technologii w budowie marki pozwala przyciągnąć młodszą klientelę.

Nadal bardziej prestiżowe jest jednak robienie zakupów w butiku. Za wzór warto jednak wziąć nie klasyczne sklepy, a te, które nowe technologie wprowadzają także do sklepów w domach towarowych i przy alejach handlowych. Pożądane są wszelkie ekrany interaktywne i przymierzalnie 3D, które dodają sklepom potrzebnej ekskluzywności i nowoczesności.

Wyjść naprzeciw rynkom wschodzącym – wysoki popyt na luksus to nie domena USA i Europy, ale także krajów azjatyckich. Co więcej, niezalecane jest rozwijanie się tylko o rynek chiński, ale także o indyjski, południowoafrykański i brazylijski. Warto mieć to na uwadze zarówno otwierając nowe butiki, jak i prowadząc sprzedaż internetową.

Wynająć dobrego adwokata – tam, gdzie w grę wchodzą duże pieniądze, pojawiają się też procesy sądowe. O swoje dobre imię i własność należy walczyć. Dotyczy to m.in. znaków towarowych i adresów witryn internetowych.

Nie jest tajemnicą, że w Chinach nie brakuje przypadków prób bogacenia się na czyjejś renomie. Luksusowym markom nie sprzyja ani działalność firm o łudząco podobnej nazwie, ani tym bardziej pozbawiony kontroli łańcuch dostaw, który owocuje zalewem podróbek.

Pomyśleć o wyłączności – globalny rozwój nieco kłóci się z ekskluzywnością. Dostępność do dóbr luksusowych może zniechęcić najbardziej zamożnych klientów, którzy pragną czegoś bardziej luksusowego i trudniej dostępnego niż produkty posiadane przez przedstawicieli klasy średniej.

Można pomyśleć o tym, by niektóre rzeczy dostępne były jedynie w wybranych butikach lub po wpisaniu się na listę (jak kilka lat temu w przypadku torby Birkin). Pomocne mogą okazać się także edycje limitowane oraz personalizacja

MM

Jak powstają luksusowe marki?

W budowie luksusowej marki pomagają ciekawostki historyczne, nowe technologie i produkty na wyłączność

  • Jak powstają luksusowe marki?
  • Jak powstają luksusowe marki?
  • Jak powstają luksusowe marki?
  • Jak powstają luksusowe marki?
  • Wt., 02-04-2013 kiki
    tak, zgadzam się ....produkty z górnej półki powinny być na górnej półce - pod sufitem
    Odpowiedz Zgłoś
  • Wt., 02-04-2013 Gość
    tak jesteśmy równi ale drogie rzeczy są dla wybranych-pod jakim względem wybranych? Bo mają więcej w portfelu? I kim przez to są? a czy te produkty sa lepsze? Produkty takie powinny być na górnej półce-żeby nie można było ich sięgnąć, albo na dolnej....ha ha
    Odpowiedz Zgłoś
  • Wt., 02-04-2013 zero
    tak dla władzi mafi, a reszta to zero
    Odpowiedz Zgłoś
  • Śr., 03-04-2013 Gość
    w POlsce lusksuem jest Adidas !! I co wy na to ? Jest szeroko dostepnya a i jest u nas luksusem wg ostatnich badań !
    Odpowiedz Zgłoś