Dobrym szefem być…

Tagi: szef, praca
5 Komentarzy
4 Zdjęcia
Poniedziałek, 25-06-2012

Bycie szefem to nie tylko przywilej, ale przede wszystkim odpowiedzialność i sztuka. Nie rodzimy się z talentem do bycia dobrym szefem. To umiejętność, którą możemy nabyć.
Można oczywiście trzymać się starej szkoły i szefować zgodnie z zasadą “dziel i rządź”, tak by podzieleni między sobą pracownicy nie tak łatwo mogli zjednać się przeciwko szefowi. Jednocześnie dawać wszystkim zawsze mniej czasu na wykonanie zadania niż realnie jest to możliwe, zbierać potknięcia do portfolio pracownika i wykorzystywać kiedy się da, nigdy nie dziękować za coś, co jest obowiązkiem pracownika (ostatecznie dostaje przecież za to wynagrodzenie) i ogólnie szefować strachem. Można. Ale można też inaczej.

Szacunek, docenianie i wspieranie rozwoju pracownika w dłuższej perspektywie jest bardziej opłacalne i daje większą szansę na budowę zgranego i dobrze funkcjonującego zespołu w firmie. Warto doceniać każdego pracownika zgodnie z jego potrzebami. Jedni potrzebują podwyżki, inni nagród i awansów, a inni zwiększenia odpowiedzialności lub elastycznych godzin pracy.

Oto kilka istotnych wskazówek, które mogą przydać się zarówno początkującym szefom, jak i tym z długim stażem – może zweryfikują swoje podejście.
 
Zaufanie
Ufaj, nie tylko, że pracownik wykona zadanie, ale że jest samodzielnie zdolny do tego. Dobry szef deleguje zadania i przekazuje informacje niezbędne do jego wykonania, a nawet więcej informacji. Tak by pracownik miał pełen obraz sytuacji w głowie. 

Dobry szef rozwiązuje problemy, dostarcza pracownikom konstruktywny feedback i nie jest małostkowy – wytykanie wszelkich, nawet najdrobniejszych popełnionych błędów to często strata czasu i energii. Skupmy się na wyniku.

Ludzkie podejście
Czasy niewolnictwa chcemy mieć już za sobą. Pracownik też człowiek. Ze swoim charakterem, potrzebami i aspiracjami. Ludzkie podejście procentuje. Reguła jest prosta - im bardziej dbasz o pracownika, tym bardziej on dba o firmę i również o ciebie.

Zabawa
Fun. Zabawa. Odrobina przyjemności w i z pracy to podstawa. Wiele badań udowodniło, że ludzie stają się bardziej produktywni kiedy bawią się tym co robią. Jako szef inicjuj i wspieraj zabawne burze mózgów, kreatywne zebrania, wspólne zabawy podczas których postaracie się rozwiązać jakiś firmowy problem.

Mów do nich..
Mów do nich tak, jak sam chciałbyś żeby zwracano się do ciebie. Dobry szef nie komunikuje się z pracownikami jak z niedorozwiniętymi dziećmi, nie traktuje ich z góry i nie zakłada, że nikt go nie rozumie. Ludzie zwykle zachowują się i pracują w taki sposób, w jaki oczekuje się tego od nich. Traktuj pracowników jak odpowiedzialnych ludzi, a będą chcieli do tych oczekiwań dorosnąć.

Doceniać i dziękować
Tak, płacimy pracownikom za pracę, ale podziękowanie i docenianie to całkiem inna waluta, której nie ma w umowie o pracę, ani na przelewie z pensją. Zaspokaja niefinansowe potrzeby ludzi i często jest wyjątkowo motywująca. Pochwały i podziękowania to potężna broń w rękach dobrego szefa. Szczególnie, kiedy jako wnikliwy obserwator mądrze wypunktuje w czym pracownik zabłysnął i co wniósł do firmy. To nie muszą być tylko liczby i słupki z wynikami. Dobry szef pamięta, że doceniony pracownik to pracownik wdzięczny i szczęśliwy. Znacznie lepiej przyjmuje też wówczas konstruktywną krytykę i omawianie własnych błędów. Punktuj błędy, ale zawsze miej w kieszeni jeden komplement i pochwałę, którą poczęstujesz krytykowaną osobę.

Dziel się
Dziel się tyloma informacjami iloma to możliwe. Wciągaj pracowników w życie firmy, by poczuli się jej częścią. Przynależność do organizacji spełnia kolejną naturalną ludzką potrzebę. Oddany pracownik, który identyfikuje się z firmą, to czysty zysk i pożądane aktywa.

Bądź skromny i uczciwy
Nie zadzieraj nosa. I tak jesteś już szefem. Przyznaj się do błędu kiedy go popełnisz, bądź gotów przyznać, że wielu rzeczy po prostu nie wiesz i bądź wdzięczny jeżeli pracownik pokaże lub powie ci coś, czego sam nie zauważyłeś lub nie wiedziałeś. Nie obawiaj się lepszych od siebie. Tylko głupcy traktują dobrych pracowników jako zagrożenie dla własnej pozycji. Dobry szef będzie umiał wykorzystać talenty innych do budowy silnego zespołu.

Na koniec pamiętaj, że bycie dobrym szefem jest dobre nie tylko dla pracowników. To również wielka nagroda dla ciebie. Kiedy odkryjesz, że jesteś dobrym szefem, że ludzie cię szanują i literalnie „chcieliby być tacy jak ty” da ci to satysfakcję, której nie sposób inaczej zdobyć.

AWP

  • Pn., 25-06-2012 Gość
    niestety, ale malo ktory pracownik faktycznie szanuje takiego dobrego szefa, wiekszosc wykorzystuje slabosci do swoich celow
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 25-06-2012 greg
    Ja nie muszę pracować długo, świetnie sobie radzę, spełniam swoje marzenia i innym też w tym pomagam. A jak? Pracuję sobie w domu 3-4 godz dziennie czyli max 20godz tygodniowo, mam czas dla rodziny i swoje hobby, przy tym zarabiam świetne pieniążki - duzo więcej niż średnia krajowa. Więc zmień coś i zacznij pracować na własny rachunek! Bądź sam sobie szefem! Polecam (pracazdomu.com/gberes)

    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 25-06-2012 Gość
    Szef idealny? Byle nie taki jakiego ja miałem. Człowiek z ponadprzeciętną sklerozą. Nie pamięta co mówił godzinę wcześniej. Człowiek z chorobą maniakalno prześladowczą według którego wszyscy go oszukują, sabotują firmę. Człowiek który nie potrafił przyznać się do błędu. Człowiek który pomimo zatrudnionych dyrektorów wszystko musiał robić sam, bo nie ufał ludziom i wszystko wiedział najlepiej
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 25-06-2012 Jessi B.
    Modre rady... ja spróbuję nad tym popracować. Daleko od tego odbiegam, ale w dzisiejszych czasach tylko profesjonalizm i opanowanie mogą dać efekty... co do komentarzy poniżej... hm Polacy obudźcie się, zacznijcie szanować firmę w której pracujecie, bo zaraz może "upaść" i skończymy jak Grecja...
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 25-06-2012 Gość
    Jessi B. (Pn., 25-06-2012) napisał:

    Modre rady... ja spróbuję nad tym popracować. Daleko od tego odbiegam, ale w dzisiejszych czasach tylko profesjonalizm i opanowanie mogą dać efekty... co do komentarzy poniżej... hm Polacy obudźcie się, zacznijcie szanować firmę w której pracujecie, bo zaraz może "upaść" i skończymy jak Grecja...

    szanować firmę? Jak można szanować firmę której człowiek oddaje serce mimo iżnie jest to jego firma. Robi wszystko żeby zarobić dla niej jak najwięcej, pracuje jak trzeba po 15 godzin po czym szef mówi ze podklada się kłody, sabotuje a jak przychodzi do wypłaty to oszukuje? Ja wiem że firmy zakłada się żeby zarabiać, ale szanujcie swoich pracowników. Wynagradzajcie ich. Nie mówię finansowo czasami wystarczy słowo "dziękuje" "dobra robota"
    Odpowiedz Zgłoś